DE WINNAAR VAN HET VERENIGINGENSPEL 2001

De winnaar van dit jaar Schietvereniging "De Witte Roos"
met totaal 253 punten!

Proficiat!

winnaar2001

HET CSZ VERENIGINGENSPEL 2001

door Jolanda van Luinen

Op 27 januari jl. werd alweer voor de twintigste keer het jaarlijkse Verenigingenspel gehouden in de Milandhof. Hieraan deden 53 teams mee van elk 4 tot 6 personen. Dit waren verenigingen, scholen, politieke partijen en andere instellingen. verspel01Voorheen vond dit evenement plaats in de feestzaal, maar dit keer was er voor de sporthal gekozen, die beduidend groter is. Er moesten tenslotte zo'n  300 mensen een plaatsje krijgen. Alles was eraan gedaan om de deelnemers zich een beetje te laten ontspannen. Zo was er bij binnenkomst sfeerverlichting en een achtergrondmuziekje. Aan de zijkant van de ruimte waren er kraampjes opgesteld waar men drankjes kon krijgen. Het geheel was aangekleed met wat parasols en sta-tafels.

Een rustig binnenkomertje hadden de deelnemers wel nodig. Want wat is dit spel toch elke keer weer spannend! De teams krijgen namelijk 30 opgaven van elk 10 vragen waarover steeds maar 4 minuten gedaan mag worden. Alleen voor de 15 vragen uit de Woerdense Courant hebben de ploegen de volle 2 uur de tijd. Steeds na 4 minuten klinkt er door de hal een fluitsignaal, waarna de opgaven zo snel mogelijk moeten worden doorgegeven aan het volgende team, want de tijd dringt!

Er waren 3 soorten opgaven. Het merendeel waren open vragen waarbij men zelf het antwoord moest verzinnen. Daarnaast was er een aantal multiple choice vragen, zodat men nog een gokje kon wagen. Ook waren er 5 vragen met voorwerpen: Benoem de verschillende soorten schaatsen, bloemen, broodjes, spijkers en sapjes. Van alles waren er 10. Van de broodjes werd vrijwel niet gegeten, maar de sapjes moesten regelmatig worden aangevuld. De zogenaamde "rode draad", de vraag waar 2 uur over mag worden gedaan, heeft meestal verspel02betrekking op de Woerdense Courant. Voorheen werd hier steevast het laatste exemplaar van het afgelopen jaar voor genomen, maar de doorgewinterde deelnemers kregen dat in de gaten en bleken zich hier thuis op voor te bereiden.Vandaar dat nu de krant van 11 januari gebruikt werd. Sommige teams kozen ervoor om de verschillende bijlagen van de krant onderling te verdelen. Andere groepen hadden iemand aangewezen om de hele krant op de grond uit te pluizen. Dit leverde leuke plaatjes op!

Hoewel er ook teams waren uit Woerden, moet toch weer worden vastgesteld dat Zegveld een rijk verenigingsleven heeft. Veel mensen zijn hier van diverse clubs lid, zodat het niet altijd direct duidelijk was namens wie zij die avond speelden. "Zit jij hier nou voor de voetbal of voor de tuinders-vereniging?"

De CSZ was die avond op volle sterkte. Er was namelijk hulp ingeroepen van oud-leden en aanhang. Toen het spel eenmaal liep, voelde je de spanning van de organisatie en deelnemers afglijden. Er klonk opeens weer geroezemoes en gelach. Hier en daar kwamen zelfs zakken snoep op tafel.verspel03

Tot de laatste vraag om 22.15 uur liep alles gesmeerd. De kleine 17.000 antwoorden die er gegeven waren, werden na elke vraag ingevoerd in de computer die op het podium stond. En wat nog nooit eerder gebeurd was op zo’n avond, overkwam de CSZ nu: de computer liep vast! Er werden diverse pogingen ondernomen, ook door mensen uit de zaal, om het bestand weer op te roepen. Helaas bleek dit tevergeefs. Uiteindelijk werd er besloten dat de jury de goede antwoorden zelf maar op moest tellen. Hierdoor kwam de uitslag later dan verwacht, maar dit bleek verder niemand te deren. Veel mensen waren, ondanks het late tijdstip van 11.30 uur, gebleven om nog gezellig na te praten.

Zoals voorzitter A. Ton van de CSZ al zei: "Het gaat om het meedoen en niet om het winnen!" Daarom geven wij u alleen even de top 3.

De Witte Roos

Lionsclub